donderdag 28 april 2011

Concept ingeleverd!

Afgelopen dinsdag heb ik mijn eerste mijlpaal bereikt. Het concept van mijn scriptie is ingeleverd.


De afgelopen periode heeft mij inzicht gegeven in de wereld van resultaatcontracten. Wat zijn de kenmerken, welke kpi's worden veel gebruikt en welke kritische factoren spelen een rol!


De belangrijkste kritische factoren die een rol spelen bij resultaatgericht contracteren zijn:

  • Samenwerkingsrelatie
  • Leveranciersmanagement
  • Demandmanagement
  • Performancemanagement
  • Medewerkers
  • Leiderschap
  • Organisatiestructuur

Mijn eerste conclusie van het onderzoek is dat resultaatcontracten niet door iedere organisatie gebruikt kunnen worden. De facilitaire organisatie dient zijn organisatie eerst aan te passen alvorens zij over gaan tot resultaatgericht contracteren. Belangrijkste aanbeveling is dat de regie- en productiefunctie gescheiden worden. Hierdoor creĆ«ert de organisatie twee omgevingen die zich kunnen richten op de bijbehorende doelstellingen. Termen als 'loslaten' en 'richten op lange termijn' kunnen worden terug gevonden in de structuur.


Ik ben al snel geneigd te zeggen dat een resultaatcontract optimaal kan worden benut door een regieorganisatie. Deze beschikt namelijk over de regiefunctie. Wanneer organisaties deze regie goed hebben ingericht is er een hoop mogelijk met dit soort contracten. Uitbestedingsvormen als single service, multi service en integrated FM bieden nieuwe mogelijkheden, maar vergroten ook de complexiteit van uitbestedingsrelaties.



Het ontbreken van een structurele regieorganisatie is een belangrijke oorzaak  van onvrede over de uitbestedingsituatie. Deze situatie ontstaat nogal eens als een opdrachtgever de illusie  heeft dat er bij aanwezigheid van  een contract, KPI’s en een standaard- dienstenpakket geen sturing meer  hoeft plaats te vinden of overleg met  de leverancier. De leverancier krijgt  dan onvoldoende feedback over de  ervaren dienstverlening, en kan deze daardoor onvoldoende afstemmen op de (feitelijke en veranderende) behoeften van de klant. 



Wanneer organisaties gebruik willen maken van een resultaatcontract zullen zij eerst kritisch naar hun eigen organisatie moeten kijken. Zijn zij wel in staat om het resultaatcontract te regisseren.

Komende week ontvang ik mijn eerste feedback en vinden de voorbereidingen plaats voor de kennisbijeenkomst van 10 mei. Voor meer informatie ben ik uiteraard altijd te bereiken!

Groeten,

Stan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten