maandag 7 februari 2011

De kop is er af

Op maandag 7 februari is mijn afstudeertraject van start gegaan. Onder het motto "een goed begin is het halve werk" heb ik vandaag direct mijn eerste interview gehouden.


Mijn eerste interview was met Dhr. Ton Bernts Manager Facilities van Alliander. Binnen Alliander zijn ze zeer actief op gebied van resultaatgericht contracteren. Door middel van de resultaatverplichting te plaatsen bij de leverancier wil Alliander de continuïteit waarborgen en de beheersbaarheid van de contracten verhogen met als uiteindelijke doel de kwaliteit te verhogen.


De facilitaire organisatie van Alliander wil zich uiteindelijk ontwikkelen tot een regievoerende organisatie waarin de meeste contracten resultaat gestuurd zijn. Dit vereist maatwerk en moet leiden tot een overzichtelijke situatie waarbij klanttevredenheid als graadmeter wordt gezien.


Vraagstukken die hierbij ontstaan zijn onder andere de geschiktheid van de leverancier. Kunnen marktpartijen anticiperen op deze nieuwe manier van bedrijfsvoering en zijn zij geschikt om op lange termijn waarde te creëren voor de opdrachtgever? Vertrouwen en een pro-actieve houding zijn hierbij voor beide partijen een must.


Mijn eerste stappen in dit afstudeeronderzoek zijn gezet, het was een leuk en leerzaam gesprek waarbij diverse 'eye-openers' zijn ontstaan maar natuurlijk ontstaan er in zo'n gesprek ook nieuwe vraagstukken waarvan je hersenen af en toe gaan kraken.


Ik hou jullie op de hoogte van mijn verdere bevindingen.


Groeten uit Delft,


Stan Ottevanger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten